فایل تحقیق با موضوع مرتع داری Range Managment

مقاله مرتع داری تحقیق کامل مرتع داری تحقیق مرتع داری
دسته بندی شیمی
فرمت فایل doc
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 49

فایل تحقیق با موضوع مرتع داری Range Managment

فروشنده فایل

کد کاربری 19487

توضیحات :

فایل تحقیق با موضوع مرتع داری Range Managment دارای 49 صفحه در قالب word

قسمتی از متن :

مرتع داری Range Managment

تعریف مرتع

مرتع را به انگلیسی Range گویند و بطور خلاصه اراضی یا پوششی گیاهی است كه به دلیل یكسری موانع و مشكلات طبیعی (پستی و بلندی) و یا عوامل اقلیمی(دمای پائین، خشكی زیاد، …) برای زراعت و كشاوزی مناسب نیستند لذا برای چرای دام مورد استفاده قرار می گیرند.

تقسیم بندی مرتع

1-مراتع طبیعی Range land

بشر در ایجاد تولید و خلق این نوع مراتع دخالتی نداشته است.

2-مراتع دست كاشت Pasture

انسان در خلق این مراتع دخالت و نقش دارد.

3-علفزارها Grass land

معمولاً پوشش غالب آن از گونه گندمیان است و متعلق به مناطق نیمه خشك تا مرطوب و نوعی از این پوشش ها در مناطق گرم و مرطوب یافت می شوند كه به آنها ساوان Savan می گویند. در تمام این مراتع ساختار و تركیب گونه ها از لحاظ پوشش غالب علفی یا غیر خشبی می باشد.

4-مراتع مشجر

مراتعی هستند كه در كنار گونه های غالب بوته ای یا علفی تعدادی هم درخت و یا درختچه حضور داشته باشند. مانند اراضی سیاه بیشه در زیر ارتفاعات كندوان و یا جاده رشت منجیل و یا ارتفاعات زاگرس. نوعی از این مراتع مشجر را در گیلان و مازندران كه دارای پوشش جنگلی است علف چر گویند. دامداران محلی از این مراتع استفاده بی رویه و غلط انجام داده و باعث تخریب پوشش گیاهی آن مراتع می‌شوند(در فصل رویش گیاهی دام ها در آن جا چرا می كنند و مانع تجدید حیات و در نتیجه تخریب این مراتع می شوند).

5-تقسیم بندی مراتع خاص ایران

یكنوع تقسیم بندی مراتع از لحاظ شیوه كاربری سنتی است كه در بین دامداران كوچ رو یا عشایری ایران رواج دارد و از ارتفاعات تا منطق پست ـچنانچه از ارتفاعات شروع كنیم) عبارت خواهند بود از:

الف)مراتع ییلاقی

در مناطق مرتفع، كوهستانی و با دمای پائین و با میزان بارش نسبتاً زیاد واقع شده معمولاً گونه های تشكیل دهنده این مراتع گونه های مرغوب و خوش خوراك هستند و كمتر مورد تجاوز و تاخت و تاز قرار می گیرند(از لحاظ كشاورزی) مانند ارتفاعات كلاردشت، شمال زاگرس، دامنه های سبلان، اردبیل و مغان و بخشهائی از زاگرس(سمیرم). فشار دام و چرا در این مراتع كمتر است.

ب)مراتع میاب بند:

مراتعی هستند كه توسط عشایر و یا دامداران كوچ رو در بین ییلاق قشلاق و تغییر مكان بر اساس تغییر فصل و دو مرتبه در طول سال مورد بهره برداری و چرای دام قرار می دهند بنابراین این مراتع بیشتر مورد چرای دام و تجاوز دامداران قرار گرفته و تحت چرای مفرط و بیش از اندازه هستند از سوی دیگر این مراتع بیشتر توسط كشاورزان نیز جهت توسعه كشتدیم، و در سالهای اخیر برای اجرای طرحهای گوناگون نظیر طرح طوبی مورد تجاوز قرار می گیرند. مثل مراتع اطراف تهران، كرج و زنجان و…

ج)مرتع های قشلاقی:

در فصل سرد و زمستان مورد استفاه و چرای دام عشایر و دامداران متحرك قرار می‌گیرند كه در فصل گرم به قضلاق و در فصل سرد به ییلاق می روند مانند:مرتع‌های قم، ساوه، مرتع های قشلاقی در منطقه های پست و گرم معتدل قرار می گیرند.

6-تقسیم بندی مرتع ها از لحاظ میزان تولید علوفه(بیوماس گیاهی)

مجموع تولید حیوانی و گیاهی را در یك اكوسیستم بیوماس می گویند كه از منبع حیوانی(بافت حیوانی) و منبع گیاهی(بافت گیاهی) تشكیل شده است.

تقسیم بندی مرتع ها از لحاظ میزان تولید علوفه(ماده خشك) در هكتار به شرح زیر است:

و…

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *